Random

Idag har jag:

Skällt ut en kollega i typ tio minuter i bilen för att han va sen, jag blev riktigt arg.

Sprungit runt och letat efter en man på ett hotell för att jag skulle ha ett välkomstmöte för honom, när jag väl hittar honom står han och pratar med personal i SPA avdelningen varpå jag gör en snygg entre genom att snubbla in... Sen håller jag ett välkomstmöte för denna berusade ensamma gamla man i ca 15 minuter och ska precis sälja honom en utflykt när han säger att han reser ospecifierat med Ving och inte med oss.

Vart på ett sjukhus och försökt fösvara en stackars man som fått en skyhög avgift som föräkringsbolaget inte säger att de ska täcka men som de absolut borde göra. Ringt många samtal kring detta vilket egenligen inte är mitt JOBB efter ett tag erkänner mannen på sjukhuset att han bara hade kallat på mig efterosm han själv var trött på att ringa dessa samtal. Sen försöker han förklara att han inte är som andra Turkar och att jag borde ringa honom någon dag eftersom jag har hans nummer nu. Nej tack.

Fått säkert tio olika samtal på servicetelefonen men de flesta löste sig faktiskt fint.

Kört på fel sida vägen i säkert femtio meter innan jag inser detta och försöker vända... mindre smidigt.

Pratat med guest relation på Royal Dragon om att min familj kommer nästa vecka och förökt göra lite special arrangemang för det ;)

Vart på ett annat sjukhus åter en gång för att besöka en annan gäst som varit sjuk.

Ätit ute med Tina och åter igen fick jag in kött istället för kykling i min rätt, servitören förökte övertala mig att det var kykling och jag trodde nästan på dem ett tag men sen fick jag en ny rätt när Tina åt efterätt fick jag in min mat.

Fick ett meddelande om att jag ska hålla i Manavgatutflykten i morgon!!! Ska bli skojj! (egentligen skulle jag bara studera Discover Side)

Ingen dag är den andra lik här i Side, det är det jag gillar.

Costume party

Igårkväll var det guidefest med utklädnad. Nedan ser ni en ängel, en magdansös, en pirat och stål kvinnan!

Jag vet att jag har varit lite dålig på att lägga upp bilder men jag måste bara lägga upp en från igår!  Det var ritkgit roligt faktiskt och jag är lite stolt över min sista minuten lösning med stålmannen tröja och mantel som jag gjorde med hjälp av Lauras röda tröja. Jag drog in armarna på insidan och knöt dem så att de inte syntes och sen fäste jag den med en säkerhetsnål som jag hittade.
Det blev riktigt bra faktiskt!

Väl där träffade jag en massor av folk från guide skolan som jag inte va beredd på så det var supertrevligt.
Det fanns en massa god mat att äta med och det va 50 % i baren för alla guider!

Language mix

I vanliga fall blir man kanske bättre på språk när man är utomlands men här blir man bara värre och allt blir en röra eftersom man har så många olika, här får man lära sig ord på finska, danska, norska, turkiska och sen mixas det ihop med den engelskan man kunde som i förövrigt blir helt förstörd. Det hjälper nämligen inte att prata bra eller avancerad engelska, för att man ska bli förstådd måste man prata så enkel engelska som möjligt.

Ett exempel på en vardaglig konversation:

Me: should we go and spice? I am sulten...

Lisa: Ja, jag måste bara prepare some envelopes first.

Me: Tamam, in onbes dakika mabe...

Bussolycka

Jag vet inte om ni har sett det på nyheterna men det har tydligen skett en bussolycka här i närheten (i Antalya tror jag att det var). En turistbuss som var på väg mot Pamukkale crachade på grund av att busschafören somnade. Han, guiden och 14 turister dog. Det skedde dock inom ett ryskt bolag och det är ju inga som vi arbetar med men det är ändå lite otäckt när man tänker på det.
Får hålla lite extra koll på mina chaförer framöver ;)

Idag har jag varit på Piratkryssning med en massa barn och aktivitetsguider, det gick väl sådär, men men i morgon är det en ny dag!

Flight pussel

I natt ska jag ha see off på KRS och ARN. Och See in på HAU och TRD, sen ska man bara ta reda om det bara är jag som ska ha denna eller någon annan med, elelr finns det kanske redan någon på bussen? Vilket hotell ska jag köra till klockan tre på nåtten och vem är på flygplattsen som kan informera mig om när det skockat bussen. Vart är listan till flighten och vilken tid kommer den? Med mera, med mera, det känske inte låter så svårt men det är ett himla pussel ska jag säga, har säker tillbringat en timme idag med att stirra på mitt schema, flightlistan och de andras schema bara för att fatta hur det ska funka.

I Antalya hade vi inte alls lika mkt see in och see off eftersom det alldrig va tillräckligt många på bussarna. Men nu måste jag verkligen lära mig det här...

I nattt hade jag även arrival UME, kom hem kl 06 efter mkt om och men. Sen har jag haft välkomstmöte på ospec hotell... I morgon är det fler välkomstmöten så jag behöver nog lägga mig och sova en stund.

Hidden paradise

Idag har jag observerat en utflykt som heter Hidden Paradise. Man besöker en by uppe i bergen, en turkiskt småbarnsskola, en moske, ett gammalt hus och ett vattenfall där man äter och man kan fiska sin egen fisk i ån! Ganska fint. Det roliga va att vi nästan var fler guider än gäster, flera som obsade och sen finska och skandinavisk plus lokal guide. Och så hade vi kanske tio gäster hehe. Men de va trevligt.

Eftermiddagen spenderades med att prova hamamet här i Side som faktiskt var en glad överaskning, jag har hört att de skulle vara dåligt men de va mkt bättre än det vi hade i Antalya.
De hade en kall bubbelpool och ett saltrum (lite mysko, aldrig sett förr men de ska tydligen va bra för andning och hud) sen en härlig skrubb liggandes på varma marmorplattor och en avslutande massage i väldoftande oljor.
Me like!

Så nu är jag len i huden och renskrubbad inför flygplattsen i morgon, ska ha arrival och departure Umeå.

Supplierdinner

Igår hade vi middag med en av våra partners. Maten var inget vidare men sällskapet var trevligt och det blev en ritkigt rolig kväll med mycket skratt. Det roligaste var att han som reprensenterade vår supplier hade på sig en lila blommig skjorta som matchade bordsduken perfekt.

Idag har jag faktiskt varit ledig, legat vid poolen några timmar fast det blåste lite för mkt för att bada idag. Sen åkte jag och Jenni till Manavgat och shoppade lite, mest inredning till lägenheten så att man ska kunna få lite ordning där. Det är nämligen omöjligt i nuläget. Men hittade en bra tvättkorg, krokar och en "plast byrå" för en billig peng.

Ikväll blir det kanske lite middag ute och vattenpipa?

I morgon ska jag studera utflykten Hidden Paradise.

Side

Nu har jag anlänt till min nya destination, Side. Jag bor med tre andra tjejer i en lägenhet o ett lägenhetskomplex där många andra guider boor och vi har en fin pool presic utanför.

Har inte hunnit göra så mycket änn men idag har jag varit runt och ramblat lite i Side som en en rätt liten by och granstaden Manavgat som är något större. Jämför man med Antalya så känns det verkligen som landsbyggd.

Men det är mysigt och det blir nog bra det här. I morgon ska jag få åka runt och se hotellen!

Discover Antalya

Idag ledde jag min första egna utflykt, det var ritktigt roligt! Egentligen hade jag ju Nina med mig, och Johanna, men de va jag som ledde de hela för svenskarna. Det verkade dessutom som att våra gäster hade riktigt roligt och det gjorde ju bara det hela ännu bättre.

Dessutom fick jag lite presenter av våra Suppliers. Av Dougs Jewellery fick jag Nazar öronhängen som var jättesöta och av Punto leather så fick vi en liten nyckelring. Inget stort men även små saker förgyller vardagen.

De senaste dagarna har varit ganska hettriska men de flesta problem vi haft har faktist löst sig fint och det gör att allt känns mycket bättre och riktigt roligt.

Jag var även på date med en Brittisk Thomas Coock guide igår kväll haha, så här händer det grejer. Men i morgon är min sista dag i Antalya innan jag flyttar till Side.

Det ska bli kul att komma till Side men ändå känns det synd att lämna Antalya just nu, det känns som att tiden hade kunnat göra saker ritkgit bra här. Men nu åker jag igen, för att börja om på nytt...

Its getting more intense..

De senaste daganra har varit fulla av stress, vi har haft mer gäster än vanligt och det har varit mycket att rappotera och få ordning på. Plus att jag har haft service telefonen som faktiskt har ringt ett flertal gånger av olika anledningar. Äntligen så har jag en ledig kväll med lite andrum men i morgon fortsätter det hela med välkomstmöten och sen flygplatts igen.

Det känns stressigare redan nu men när högsäsongen startar så kommer vi att ha 40 flighter i veckan så det här är bara början..

In Turkey...

Så är övergångsställena ett skämt. Ingen stannar för dem och folk går över gatan precis var de känner för det närsomhelst.

Kan man se precis vad somhelst i trafiken, det mest spektakulära hittils är nog två kameler och tre människor på en litet lastbilsflak eller ett helt fotbollslag intryckt i en liten fiat, allt är tillåtet, eller kanske inte, men ingen bryr sig i alla fall. Ibland står det kasnke 70 som hastighetsgränns men alla kör 120 i alla fall, och de stannar inte för rödljus

Det finns röda eller gula knappar utplacerade lite överallt, på lampstolpar eller staket. Trycker du på en sån så kommer en Taxi om några minuter, ganska praktiskt faktiskt. Man behöver inte ringa.

Man behöver bara vinka lite med handen för att en buss ska stanna och man behöver inte vänta vid busshållplattser.

Nässtan alla här luktar svett, eller alldeles för mycket parfym.

Det är normalt att ca fyra personer varje dag frågar om de får bli ens pojkvän eller säger något i stil med "I would like to be your boyfriend, BUT i'm married"... (Özdemir, excursion department)

Welcome to Turkey

Welcomemeetings

Igår skulle jag hålla en rad välkomstmöten i fem olika hotell, jag var förberedd och redo för att informera alla gäster om hur de på bästa sätt klarar sig i Antalya/Kemer. Plus att jag var extra taggad på att sälja utflykter nu efter vår "salestraining" och använda knepen vi lärde oss där.

Första mötet var på Concord där jag väntade 12 gäster, blandat men norska, svenska och danska vilket gjorde att jag var lite extra nevös. Men. Ingen kom.

Andra mötet på Delfin Palace (tillfälligt hotell pga överbokning) där vi har en danksk familj. Ingen kom.

Tredje försöket på Limak Limra i Kemer, väntade endast två gäster. Ingen kom.

Åkte vidare till Meder där vi har fyra nya. Ingen kom.

Till sist var det Palmet resort där jag väntade 19 gäster. Där fick jag faktiskt träffa några stycken endast ett par kom i tid men sen droppade folk in efterhand vilket gjorde att jag fick repetera ibland och det blev lite konstigt men jag var glad ändå eftersom folk faktiskt kom.

Så snälla, tänk på det nästa gång ni åker på charter, gå på välkomstmötena annars sitter det en ledsen guide och väntar i lobbyn alldeles, alldeles ensam... haha nej, men lite tråkigt är det faktiskt om ingen kommer för man vill verkligen träffa gästerna! Så gå på välkomstmöten!

Nights in Airport

I kväll ska jag ha Göteborgs arrival. Tredje natten på rad som spenderas på flygplatsen för min del nu, men man blir jäkligt trött måste jag säga. Särskilt eftersom det är så svårt att sova på dagarna när det är ljust.

Heidi har även kommit tillbaka från Kusadasi nu så vi är fullt team igen, och det behövs för veckan som kommer har vi mer gäster än någonsin. I veckan som kommer så kommer det förhoppningsvis även mer besked om placering.... hoppas, hoppas, hoppas!