Evil child and huge grasshopper

Det mesta här i turkiet är väldigt trevligt på alla sätt och vis, men det finns saker som avviker...

I förrgår när vi satt med teamet på Concorde De Luxe (ett av våra Premium hotell) och hade ett litet sammanträdande, över en kopp kaffe, efter dagens välkomstmöten så kom en liten flicka fram till vårat bord.
Hon va kanske i fyra årsåldern och då tänker man sig ju en sött litet barn men hon var väldigt ilsken! Hon ställer sig vid oss och alla kollar lite märkligt på henne. Då börjar hon prata på ryska, eller kasnke iranska och bara står där och skriker på oss. Alla tittar lite förvirrat på varann och då börjar hon banka med näven på Laylas fotölj.
Efter att hon har stått där och stirrat argt på oss ett tag föröker vi att ignorera henne och efter ett tag gåhon sin väg. Märkligt? Jag har nästan haft mardrömmar om det här barnet sen dess, hon såg väldigt OND ut.

Idag när jag skulle köra ut från Royal Wings parkering så fick jag nästan panik när jag såg vad som satt på bilrutan på bilen brevid, en över tio centimeter stor gräshoppa!!! Den håller på att krypa in genom den något öppna fönsterrutan... uuhu, totally discusting!!! Tänk om man skulle hitta något sådan i bilen, jag skulle freaka ut.

Något annat som gjorde mig rädd tidigare var att köra bil här i Antalya men jag har övat ganska mycket på igår och idag det och nu känns det faktiskt lite bättre men det är fortfarande svårt att hitta om ingen sitter brevid och säger vart man ska.

Har fått besked att min lilla familj kommer och hälsar på den 5e Juni! Ska bli kul  :)

First day off

Idag är det första lediga dagen, eller nej vänta, andra blir det. Fast sist vi va lediga så va vi på kontoret en massa så man kan säga att det är första, och första som jag är ledig själv och de andra jobbar iaf!

Den här veckan har vi gjort mycket kul men de har varit långa dagar och man har blivit rätt trött. Vi har besökt en massa hotell och gått på utflykter av olika slag för att vi sen ska kunna sälja dem själv. Vi har en som heter discover Antalya som va ritkgit kul faktiskt! Speciellt första stoppet där vi besökte en päls och läder butik. Jag trodde att det skulle va en "vanlig" butik men vi fick gå på modevisning och VIP avdelning (där vi fick massor av goda kakor och en drink), samt rundvisning av en man som berättade om deras märken och material, väldigt exklusivt var det med massor av kända märken! Kul att se! Sen åkte vi vidare till en Jewellery shop, vattenfall och gamla stan som jag har sett förr.

Har även fått se vårat alldra lyxigaste hotell nu, och Fendivillan! Den innehåller endast möbler med Fendi Design, egen pool och superfint boende. Det är även vår dyraste produkt och vill man bo där kostar det 50 000 per person och vecka, så varför inte?

I morgon kommer våra första gäster!!! Ska bli superkul att det börjar på ritkigt nu men samtigit nervös för det känns inte som att jag har koll på allt. Men i eftermiddag ska jag sitta på vår soliga balkong och läsa igenom allt material.

Som det ser ut nu kanske jag kommer att få hålla en transfer själv i morgon med en massa Danskar, så önska mig lycka till! Kan behövas!

Rambeling

Idag har vi vart runt en massa i stan igen, är faktiskt ortoligt vackert här på många ställen, särklit gamla staden!!
Vi va även och besökte ett av våra premium hotell, Delfin Diva. det va fint och det fanns verkligen allt att göra och äta där, enorm lobby med soffor och vackra dekorer! Allt från stora pooler till ett litet tivoli och amfiteater och liveband varje kväll! Gym, Spa, konferenshallar... Dessutom fick vi äta lunch av den överdådiga buffen, och jag är fortfarande mätt. Är rädd att det blir lite väl mycket buffé med efterrätt här. Måste skärpa till mig lite på matfronten annars kommer jag att se ut som en kassler när jag åker härifrån. Ska försöka springa varje morgon.

I morgon ska vi åka ut till Kremer och besöka Berke Ranch, ett ställe där man kan ha ridsemester. Ska bli kul!

New Life

Nu har jag kommit till Antalya, den turkiska riviärans huvudstad, för några dagar sen. Vi har haft lite tid över och dålig tillgång till internet så det har vart lite svårt att uppdatera här.

Men i alla fall så har vi flyttat in i vår guidelägenhet. En stor fyra på sjätte våningen centralt på Lara beach, vi har två balkonger och tre badrum, men belysningen och värmen fungerar. Jag bor med en norsk/svensk som är min chef och två finskar just nu men en av dem ska till kreta i maj och min chef vill hitta eget så snart blir vi bara två kvar :) Vi har dessutom en pool i grannskapet, där ska jag sola mina lediga dagar.

De första gästerna kommer till helgen men än så länge ramblar vi, studerar utflykter och ska på hotellvisningar.
Idag var vi på Sea to Sky, en gigantisk linbana som går upp till en 2365 meters hög bergstopp som det va snö på! Vi stannade även vid ett vattenfall där vi fick gå bakom i grottor. Lite häftigt att vi får betalt för att göra sånt som andra betalar för att göra ^^
I morrn blir det hotellbesök med mera, jag gillar verkligen detta än så länge och tror att sommaren kommer attt bli toppen!!!

Guideskola i Alanya

Än så länge är vi fortfarande på guideskola i Alanya och det man gör här påminer mkt om guideskolan i Spanien, inte så mycket nytt med andra ord. Men självklart är det kul att träffa alla kollegor men jag är riktigt sugen på att komma ut till destinationen och göra allt praktiskt!! Ska bli så ortoligt kul :)

Turkiet

Kom hit igår efter en lång resa hela natten och idag har vi börjat med lite undrvisning, inte direkt något nytt än så länge utan bara sånt man känner igen från guideskolan..

Vi bor på ett trevligt hotell i all fall i Alanya, vi är ca 40 pers tror jag och kommer att vara här på en veckas utbildning. Jag bor tillsammans med en trevlig norsk som heter Lisa :) Och en del av de andra känner man till sen guideskolan men det är mest nytt folk.

Fick en liten överaskning igår för det är nämligen så att jag blivit flyttad. Det blir inget Pegasos planet utan Antalia (som jag fortfarande utalar fel hela tiden). Nu ska jag altså bo i en storstad i stället, köra bil mycket mellan hotell, länns inte helt bra eftersom jag bara har kört på gotland och nu är det dessutom i Turkiet, har hört att folk kör som galningar, de finns knapt några trafikregler eller fartgränser... hehe.
Hotellen som jag kommer ha hand om nu är dessutom Premium Collection hotell, det vill säga extra lyxiga, ett av dem har till och med Fendi design på vissa rum. Alla de andra guiderna är dessutom rätt edrfarna och lite äldre...
Om inte detta var en utmaning innan så blir det definitivt det nu! Önska mig lycka till...

Goodbye

Nu åker jag mina kära vänner! Jag blir borta ett bra tag och jag kommer att sakna er alla som bara den.
Ni får ha det så bra, ta hand om er, och glöm mig inte!!

One more day

God morgon! Idag har jag mycket att göra känns det som, först ska jag till Sturebadet, där ska jag gymma lite, gå på ett pilatespass och ett quigong pass, räknar med att komma ut ärifrån vid två kanske.

Sen måste jag bort till Centralen, hämta ut min biljette och kolla upp så att jag vet vart min buss går i morgon, känns ju bra att ha koll på det INNAN.

Jag ska byta en HM kavaj och köpa en ny jag hittade som va finare. Hitta en lite tunnare jacka för jag kan ju inte ha med mig vinterjackan till Turkiet. Springa lite andra ärenden, hitta en bokhande och köpa en turkiet guide för de har jag ju fortfarande inte gjort.

Kl 18 ska jag träffa Julia och vi ska käka mat på Vapiano. Så hoppas att jag hinner med allt det andra innan!

Jenssens Böfhus

Ikväll va jag och åt på Jenssens med min farmor, det var gott, nästan lika gott som i Danmark men jag saknade den fina salladsbaren de hade där. Kunde inte låta bli att äta deras goda jubileumsårta till efterrätt. Det va riktigt god den med!

I morgon blir det nog Vapiano med Julia :)

Shopping

Jag vågar inte ens kolla på mitt konto nu, är rädd att jag har spenderat lite för mycket idag!
Har mest handlat bas-grejor faktiskt, smink, andra hygiensaker, ett par jeans (har faktikst haft exakt sånna förut men de gick sönder så nu köper jag nya likadana haha) en jättefin kjol i "business casual stil" som man skulle ha med sig enligt Nazar. Sen köpte jag även de skor som de har rekomenderat, både sanadalen och tygskorna! Köpte även en regn/allround från Everest jacka på stadium för halva priset ^^

Zara har sjukt mycket fina kläder som passar precis det jag letar efter just nu, synd bara att de har så dålig service och bitchig personal! Jag provade min kjol plus en massa annat men tyckte att den satt lite för tight, så jag bad henne som jobbade där att hämta en större medan jag provaade det andra och det skulle hon göra.
När jag var klar hade hon inte komit med den så jag frågade igen och hon sa att varken tröjan eller kjolen inte fanns i större storlek.
Okej, synd tyckte jag för de va ju precis vad jag ville ah och hade letat efter. Så jag gick och kollade själv en extra gång. Och självklart fanns bade toppen och kjolen i större storlek, förmodligen hon som inte orkade gå och kolla bara, de är ju deras jobb faktiskt, dåligt gjort tycker jag.

Trotts allt detta känner jag mig inte helt klar med shoppingen, blir nog en liten runda till i morgon efter träning på Sturebadet!!

Stockholm nästa!

Då har jag packat klart, nästan iaf, en del ska inköpas i Stockholm. Om någon dryga timme sätter jag mig i bilen och kör mot stan för att ta båten över havet och sen bussen till vår fina huvudstad!

Måndag tänker jag spendera med att shoppa, ska köpa två par skor till uniformen (sandaler och tygskor), och en massa annnat som jag tycker att jag behöver, nån fin sommarklänning kanske. En turkiet-guide är nog bra med, har ju lämnat tillbaka d ejag hade på biblan.

Tisdagen hade jag tänkt hänga på sturebadet och träna. Måste ju utnyttja mitt presentkort där innan jag åker.

Ska även försöka tajma in så jag kan träffa Klara och Julia!

På onsdag blir det bussfärd heeela dagen ner mot köpenhamn och på natten där flyger vi vidare mot Turkiet!!!!

For the last time...

Känns så kontigt när man säger det men så är det. Igår satt jag och Kim på ett fik och drack fyra koppar te, sen mötte vi upp Frida så att jag skulle hinna säga hej då till henne med.

Angelica och jag hade en jättemysig kväll med middag och Lets Dance.

I morse gick jag och Maria en promenad och jag visade henne lägenheten lite för hon ska ju snar flytta in, i min gamla lägenhet.

Mamma och pappa är borta över helgen men vi ses nog en liten stund i morgon vid båten för jag måste ge dem nykeln.

Det gör lite ont i hjärtat att jag inte får se mina fina vänner Annica och Felicia igen innan jag åker eftersom de är ute och far i Asien, vi missar varandra med bara några dagar.

I morgon så lämnar jag Gotland.

To bring or not to bring - That is the qurestion!

Idag har jag börjat packa lite smått, undrar vart alla mina grejor är, känns som att jag inte hittar något av det jag vill ta med. Problemet kan bero på att jag inte ritkgit har haft något klokt ställe att förvara mina saker eftersom jag rest runt så himla mycket de senaste fem månaderna.

En del ligger i flyttlådor, sen jag flyttade ur lägenheten, uppe på mitt gamla rum som nu är avstängt. En del ligger blandat med min systers alla grejor på hennes gamla rum där jag sovit nu när jag varit hemma. Och en del ligger tvättat eller inte tvättat i källaren. Så jag har lite att leta igenom om man säger så ändå så verkar vissa saker vara spårlöst försvunna!

Dessutom känner jag ändå att jag vill köpa en massa nytt men de fixar jag i Sthlm, har redan sprungit igenom alla affärer i Visby ett antal gånger de senaste veckorna.

Annars har jag varit sjukt trött idag och inte orkat göra någonting, kan det va vädret kasnke? Eller va det för att jag va uppe och simmade så tidigt i morse? Vet inte, men jag önskar att jag hunnit med mer än att mest lata mig.

Done but not ready

Skrev klart igår men jag ska ännu gå igenom texten och korrigera den en hel del, men känns inte som att det blir så jättejobbigt, har ju grundmaterialet nu så jag kanske skickar in den ikväll eller i morgon.

Idag har jag vart i stan med mamma (och pappa men han gjorde annat). Köpte en ny fin resväska eftersom min gamla va lite halvskabbig. Sen köpte jag även lite nya underkläder och grejor på HM. Det blev en mindre hälsosam lunch på Max men i mogon bitti så är dt simmning som gäller så då får ajg kompensera det hehe.

Nu är det bara en vecka kvar tills vi flyger till Turkland, och som sagt åker jag härifrån på söndag. Har lagt de första plaggen i den nya resväskan faktiskt, ska bli så himla kul att komma iväg!!

Två sidor

Äntligen har ajg skrivit klart två hela sidor, det blir nog ungefär en halv till. Jag som tänkte att mitt ämne (Islam) skulle bli så lätt att skriva om och att man snabbt skulle få ihop det som behövdes. Ikke. Har varit fullt koncentrerad på det här i typ tre dagar nu, knappt gjort någonting annat (även om det blivit lite facebook, träning och fika emellanåt), och ändå inte fått ihop mer än så. Helt sjukt, jag tror i alla fall att jag blir klar ikväll. Det blir nig ungefär en halv sida till och sen får det va.
Kommer nog sen att ta en paus och sen skicka in det i morgon så att jag kan läsa igenom det en sista gång och göra några sista ändringar innan (man behöver ju få lite distans emellan ananrs ser man inte felen).

Nu är det ganska exakt en vecka kvar innan jag åker, tror ännu inte att jag har fattat det men snart kommer jag att "bo" i Turkiet!

Stress..

Sitter på bibloteket och tänkte skriva klart min gudeuppgift så att jag får den klar. Har vart här i tre timmar nu och inte kommit så långt. Det är så frustrerande för jag vet ju vad jag ska skriva, det jobbiga är bara att formulera sig rätt och ordna med källor så att man kan se vad man har fått allt ifrån. Känns som att jag borde ha varit klar med det här för länge sen :( seeeegt!