Uneasy

Maybe Im a girl, maybe I'm a lonley girl who is in the middle of something that she doesnt really understand.

Känner mig verkligen inte säker på något längre.

Hotell och Jandarma

Dagen har spenderas delvis på hotell med HV och välkostmöten, som vanligt. Vad som inte är lika vanligt är att jag fick åka med till Jandarma (militärpolisen) kontoret.
En ganska spännande historia, vår bil blev stulen för två dagar sen och har sedan dess varit spårlöst försvunnen. Men idag så hittade Tomi den mellan vårt boende och kontoret. Nykeln var tillbaka på sin vanliga platts.
Så jag fick åka med till polisen och reda ut det hela. Med mig fick jag min kära vän lokal guiden Memet som fick fungera som tolk mellan mig och den mycket stiliga polis mannen ;) Hade faktiskt inte så mycket emot att spendera några timmar där även om jag inte förstod så mycket som sades. Men tyvärr så får jag inte avsjöja några detaljer om tjuven ännu.... Så fortsättning följer.

Annars så är jag ganska sur. Vi hr haft en tävling bland alla Nazar guider om att intervjua gästerna till nästa års katalog och den här vanns av min goda vän Andrea.
Priset var att spendera en natt på ett femstjärigt hotell och ta med sig en vän.
Vännen hon valde var mig och det blev jag såklart glad för.
MEN sen har det bara vart en massa krångel med schemat fram och tillbaka och hur det skulle lösa sig så till slut fick jag inte följa med till hennes och min stora besvikelse. Tråkigt för jag såg verkligen fram emot det.

vattenpark och alanya

Igår blev det som sagt vattenpark med Laura och Tomi. Va så trött så jag åkte inte så mkt kanor och sånt utan min favorit blev lazy river där man kunde åka runt på en stor badring i lugn takt och bli översköljd med ett svalkande vattenfall emellanåt. Vågpoolen var oxå rolig.

På kvällen drog jag till Alanya för att träfffa Evelina. Vi käkade på en jättemysig resturang. En så kallad Apollosallad med avokado och grillad halloumi blev det. Det bästa jag har ätit på ritkgit länge. Trotts att vi va riktigt mätta så tog vi även ett "waterfall" till efterrätt, en härligt rinnig chokladkaka med glass. Mums.
Sen gick vi ut och tog några drinkar men de blev en ganska så lugn kväll och jag va faktiskt förvånad över att de inte va mer folk ute.

I morse så gick ja lite på stan i Alanya och shoppade innnan jag åkte tillbaka hit till Side.

Så får vi se vad som händer resten av dagen...

Hot hot hot!

Har vart sjuuuukt varmt idag, vet inte hur varmt men säkert 50 grader minst! Man bränner sig på luften, stå på flyplattsen i det ni, i en klibbig uniform...

"welcome to the buurning hell of Turkey!" kände jag mest för att säga till gästerna på bussen men istället sa jag "Varmt välkomna till varma Turkiet...:)"
Låter kanske lite trevligare så.

I morgon står det i alla fall bara vattenpark på mitt schema så det ska bli ganska nice.

Och ikväll blir det pool party!

Random situations

En av våra utflykter har blivit inställlda på¨grund av för få deltagare. Jag som hade sålt biljetten skulle därför informera min gäst om det här och även ta kortuppgifter av honom så att pengarna kunde återföras. Så jag gick till ett av våra ospec hotell där han bodde för att lämna ett medelande.

Sist jag lämnade ett medelande på det här hotellet så nådde det inte gästen så jag bestämmer mig för att själv gå upp till rummet på högsta våningen så jag knackar på och han är där....

En femtiårig man, endast iklädd kalsonger öpppnar dörren. Jag kliver in och dörren blåser igen så där står jag ensam med en halvnaken, okänd man på ett skabbigt hotell rum och ber om hans kortuppgifter.

Jag vill helst ta uppgifterna och sen gå men mannen som reser ensam är glad att har fått någon att prata med och pratar på ett bra tag innan jag kan slinka ut genom dörren och tillbaka ner till min bil...

Pirate cruise

Idag har jag haft pirat kryssning, ofta en ganska tråkig utflykt om man är vanlig guide tycker jag men de va faktiskt ganska så trevligt emellanåt. Bortsett från att det var en busig pappa med och han, Lisa och alla barn fick för sig att de skulle kasta i mig i vattnet. Och det gjorde dom så jag blev ritkgit riktigt blöt. Såklart. Och inget ombyte hade jag med mig heller så nu kommer jag säkert att få urinvägsinfektion eller något.
Men annars va de kul, många trevliga människor med och jag fick en del bra feedback.
"Guiden Emelie är otroligt serviceinriktad och har ett varmt bemötande" skrev några i frågeformuläret vi delade ut efter :)
Jag blev även bästa vän med en fyraåring som hette Emil, jag fick tre stenar av honom som han hade hittat på stranden.

Pamukkale

Igår så spenderade Leyla och jag sex timmar i en buss till Pamukkale, det vita berget som ni ser på bilden. Väl där va de sjukt varmt och vi posade lite med "the Cotton Castle" badade fötterna i det mineralrika vattnet, drack en isdrink och sen åkte vi i sex timmar tillbaka till Side respektive Belek :)
Kanske låter som en tråkig dag men vi hade det ritkigt trevligt faktiskt!

Andra trevligheter som har skett i veckan är att vi va på TROY dansshow i tisdags allihopa, Riktigt bra för att itne säga "heeelt magisk" hehe det är nog vad jag kommer att säga till gästerna i alla fall men jag gillade den starkt faktiskt.

Vilken Härlig dag :)

Idag har jag och min kära vänn Jenny som är på besök varit ute på äventyr. Det blev båd och bad i green lake med bananbåt till, sen en trevlig lunch på en brygga med några turkiska fotografer och sist men inte minst jeep safari och glass i bergen.

Va även på jeep safari med Johanna i onsdags och då tyckte vi att det var lite långdraget eftersom det var heldag emn idag var det alldeles lagom och en rolig upplevelse. Vi hade kameran med oss och bilder kommer nog upp på FB senare.

Jenny är en av mina kollegor som har slutat men nu kommit tillbaka på semester! Riktigt kul att få hänga lite med henne igen.

Hade även en trevlig kväll igå med lite vin på stranden, nattbad och vattenpipa.

I morgon startar en ny vecka med en Manavgat utflykt! Det kallar jag en bra start på veckan :)

One week later

Så har man kommit in i vardagen här igen, var lite konstigt att komma tillbaka efter semestern, kändes typ som att man hade glömt allt men nu flyter det på.

Det har lugnat ner sig betydligt här och servicetelefonen som är med mig den här veckan är tystare än någonsin förr.

Blev en liten sväng i Side igår kväll med trevligt sällskap och idag är det hotell visit hela dagen. Har träffat en familj från färöarna som tillhör danmark och de verkar minst sagt issolerat att bo där, värre än gotland. Det tar 2,5 timmar att flyga till fastlandet (danmark) och 24 timmar med båt, plus att det bor mindre än 50 000 där! Plus att det har haft en sommar där temperaturen aldrig kommit över 18 grader. Inget ställe som man skulle vilja flytta till!

Har en ganska lång siesta nu idag så kanske lägger mig vid poolen någon timma.

Over and out.

Tillbaka i Turkland

Så är jag tillbaka i Turkiet efter en semester hemma i Sverige! Under den har jag hunnit:

-Träffa familjen
-Fika många latte på flera kafen i Visby
-Ätit middag med ett flertal vänner
-En utekväll i sommar Visby med de bästa tjejerna
-Två besök på traditionsenliga glassbaren
-Promenerat runt i sommarvisby
-Latat mig hemma på landet en dag
-träffat vårt nya tillskott i familjen, valpen Hedvig
-deltagit i Kubb-VM för första gången, brukar alltid jobba när det är annars
-handlat på ICA Atterdags (där mina tidigare sommrar annars har spenderats bakom kassan)
-även två fika dejter och lite shopping i Stockholm blev det på slutet
-planera hösten/vintern i Norge litegrann (jag är sjukt taggad)

Och en massa annat mys har det varit. Härligt att va hemma och att komma till Turkiet igen känns väl sådär...
Vill bara snabbspola nu.

Home sweet home

Efter en flygresa med Leyla till Danmark, en lång natt på malmö tågstation i sällskap av en spansktalande man och en iransk familj, tågresa på proppfullt tåg med en massa främlingar, frukost på T-centralen i Stockhohlm, buss och båt mot Gotland med pappa så anlände jag igår till min lilla ö i östersjön. Utan att ha sovit alls under resan, och knappt föregående natt.

Hängde sen lite med familjen igår och idag har jag varit med felicia i stan heeeela dagen :) Vi tittade även in på Attis och sa hej.

Här hemma så är allt dig likt precis som jag visste innan att det skulle vara och som jag förväntade mig. Men det är skönt att vara här.