kunder

Jag träffar hudratals kunder varje dag och dom kommer i alla former man kan tänka sig. Snälla, glada, arga, sura, tjocka, smala, vimsiga... you name it! Som beskådare av alla dessa faller det sig naturligt att man delar in dom i särskilda grupper efter beteende och handlar-erfarenhet.

Det finns en sällsynt skara som utmärker sig från mängden i en kassörskas ögon, jag kallar dom för proffs-shopparna. Det här är kunder som vet hur man handlar och har stenkoll. Oftast har dom en assistent med sig som packar varorna medan de själva placerar dem i en prydlig rad på bandet med sträckkoden omsorgsfullt vänd åt rätt håll på varenda vara. Dom vet att man INTE STÄLLER FLASKORNA PÅ bandet så att dom bildar ett dominospel när bandet börjar röra på sig. Dom vet att man INTE LÄGGER STORA VAROR TVÄRS ÖVER BANDET så att dom skrapar av "markeringspinnarna" från sin ställning på sidan av bandet. Dessutom så ser dom det som en självklarhet att man LÄGGER MARKERINGSPINNAR framför och efter sina varor så att den stackars kassörskar vet vart gränsen går för vardera kvitto. Dom behöver därmed inte kasta panikslaget sig fram och säga "STOPP! STOPP! DE DÄR VA INTE MITT!!"
För en kund av den här klassen så är det inte svårt att förstå att det faktiskt är ganska enkelt att dra ett kort genom en kortläsare, de behöver därför inte ställa tio frågor om åt vilket håll eller på vilket sätt man utför denna simpla gärning.

En proffs-shoppare skulle aldrig komma efter halv nio på kvällen och handla mer är fem varor, dom skulle inte råka glömma pengarna hemma eller av annan anledning inte vara kapabel att betala för de belopp som de tagit varor.
 De har även tillräckligt med respekt för de anställda så att de inte planlöst vandrar omkring i butiken efter stängningstid för att fördröja tiden lite extra innan äffaren kan stänga.

Dessa kunder uppför sig även trevligt och artigt i allmänhet, det uppsakattas verkligen måste jag säga. 

Dom är som sagt väldigt sällsynta men ibland så står dom där i kön bland de övriga kunderna och gör vardagen lite ljusare för en kassörska som jag. Är du en proffs-shoppare? annars tycker jag att du kan se över detta inlägg och kanske försöka att bättra dig lite så att du kanska en dag räknas till denna hedersomnämnda grupp ; ) 

Kommentarer
Postat av: mamma

Vad skönt att höra att jag är en proffskund...Jag lägger alltid koden uppåt, osv. Fantastiskt va?

2008-08-02 @ 21:40:34
Postat av: sofia

haha, stämmer så himla bra hörru! :D

2008-08-11 @ 10:54:13
URL: http://worldofsoso.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0